Školní vzdělávací program
"Objevujeme kouzla přírody"
Je to vlastní program mateřské školy zohledňující její podmínky. Jeho cílem je dosahování rámcových cílů prostřednictvím vlastních cílů.
ŠVP je zaměřen na poznávání přírody v nejbližším okolí v průběhu jednotlivých ročních období a s tím souvisejících tradic a zvyků. Vede děti k ekologickému myšlení a jednání na základě vlastních prožitků a zkušeností.
Jako vesnická mateřská škola respektujeme přirozený způsob života na vesnici a jeho tradice a zvyky. Děti mají dostatek možností pobytu venku, mají blíž k přírodě, zvířatům, a proto jsme náš ŠVP zaměřili na poznávání přírody, ochraně přírody a životního prostředí s prvky ekologie.
Smyslem ŠVP je, aby si děti vytvořily pozitivní vztah k prostředí, ve kterém vyrůstají, uvědomily si propojenost mezi lidmi a přírodou.
Má v dětech rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou a její ochranou. Vědět, jak se k přírodě chovat. Neubližovat, ale pomáhat. Každoroční pobyt v přírodě bude pro děti opakováním získaných poznatků o přírodě.
Naší snahou je vytvářet partnerské vztahy mezi školou a rodinou založené na vzájemné důvěře, toleranci a otevřenosti vedoucí k šťastnému a spokojenému dítěti.
Snažíme se zprostředkovávat a naučit děti základní schopnosti, dovednosti a pravidla důležitá pro celý další život, cestou přirozené výchovy v prostředí skupiny vrstevníků.
Rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí a tvořivost dětí, vnímat a přijímat základní hodnoty, spolupracovat.
Chceme, aby si děti do MŠ chodily rády hrát, poznávat nové věci, nové kamarády a činnosti, aby rozvíjely své dovednosti a zručnosti, získávaly správné návyky chování, hygieny a sebeobsluhy.
Veškeré snažení všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby zde bylo dítě maximálně šťastné a spokojené. Dítě, které chodí do MŠ rádo a v neposlední řadě spokojený rodič.
Náš úkol je podporovat soc. klima ve třídě, kamarádství všech dětí, ohleduplnost, soucítění a možnost seberealizace.
Jelikož naší MŠ navštěvují i děti cizinců a děti ze sociálně slabých rodin, mají děti možnost poznat i odlišnost života jiných kultur.
Chceme vtáhnout rodiče do dění v mateřské škole. Chceme, aby se škola stala otevřenou všem.
Školní vzdělávací program umožňuje pedagogům uskutečňovat své vlastní nápady a čerpat i ze zkušeností dětí.
I kdyby !!!! se děti v mateřské škole nic nenaučily, tak skutečnost, že fungují dohromady, dokážou se domluvit, pozdravit, oslovit, pochválit i pokárat, pomoci i pohladit, ustoupit, nám dává odpověď, že ta doba nebyla promarněná.
Rámcové cíle v souladu s RVP PV jsou:
1. Rozvoj dítěte a jeho schopnost učení
2. Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost
působící na své okolí
Cíle vzdělávacího programu – aneb čeho chceme dosáhnout
- Rozšířit si stávající znalosti o přírodě živé i neživé.
- Uvědomit si důležitost přírody pro život člověka a člověka pro existenci přírody.
- Vědět jak se v přírodě chovat.
- Poznávat okolí mateřské školy i různá jiná místa.
- Zapojit děti do běžných činností, při kterých si vytvoří základní ekologické návyky.
- Umožnit dětem aktivně se podílet na zlepšení životního prostředí, pořádku, třídit odpad a chránit vše živé.
- Pobytem v přírodě si zopakovat získané poznatky o přírodě.
- Podílet se na upevňování tradic a zvyků.
- Rozvíjet u dětí samostatnost a podporovat vznik pozitivního vztahu k sobě, vrstevníkům a ostatním lidem.
- Vnímat a přijímat základní hodnoty.
- Rozvíjet intelekt i osobnost každého dítěte.
- Podporovat vzájemnou spolupráci a domluvu dětí.
- Podporovat fyzickou a tělesnou zdatnost dětí – Se Sokolem do života.
- Vést ke zdravému životnímu stylu, k vlastnímu zdraví.
- Hrou, činnostmi a prostřednictvím přímých zážitků a prožitkového učení rozvíjet gramotnosti dětí (čtenářská, matematická, digitální).
- Dát rodičům možnost zapojit se tvořivě do dění v mateřské škole
Způsoby a prostředky k naplňování cílů
Poznávat (místo a prostředí ve kterém žijeme), pozorovat (rozmanitost přírody), osvojovat si (pravidla, poznatky a dovednosti), vytvořit si povědomí (o významu životního prostředí pro člověka a života jako takového), probudit (touhu po objevování a vzdělávání), spolupracovat (s ostatními)
- Pozorování a výlety do přírody, všímat si změn v přírodě.
- Vnímat přírodu všemi smysly.
- Praktické činnosti, pokusy, experimenty.
- Využívat nové technologie v oblasti digitální technologie.
- Stanovit si pravidla chování a soužití v MŠ a snažit se je dodržovat.
- Navzájem si pomáhat, vzájemně spolupracovat, spolurozhodovat, hodnotit.
- Učit se starat o vše, co nás obklopuje, o naše prostředí i hračky.
- Možnost volby činností a her.
- Čtení příběhů k daným tématům.
- Využití poznatků z DVPP.
- Pokračovat s dětmi, rodiči i veřejností ve sběrové soutěži.
- Třídění odpadu.
- Týdenní pobyt dětí v přírodním prostředí.
- Pravidelný každodenní pobyt venku.
- Pohybové aktivity Se Sokolem do života.
- Zařazování potravin zdravé výživy, dostatek čerstvé zeleniny a ovoce.
- Upevňování hygienických návyků.
- Pozvat rodiče i v průběhu dne, aby se zapojili do výchovně vzdělávací činnosti.
- Vypracovaný plán akcí pro děti a rodiče, společné výlety, oslavy a události, při kterých mohou děti společně s rodiči prožít mnoho zajímavých zážitků.
Formy a metody vzdělávání
Ve výchovné práci se zaměřujeme na uskutečňování vzdělávání ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v mateřské škole vyskytnou vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit.
Mezi oblíbené formy naplňující záměry vzdělávání patří nadstandardní aktivity – společné akce dětí a rodičů, výlety, návštěvy divadla, kina, veřejná vystoupení, slavnosti a události, pobyt v přírodním prostředí, využívání infrasauny v MŠ, které organizujeme v průběhu celého roku.
Naše výchovně vzdělávací činnosti jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, vycházejí
z jeho individuální volby, zvídavosti a potřeby stále něco objevovat, proto je pro nás velmi důležité prožitkové učení. Praktickými ukázkami učíme dítě vnímat spojitosti a tím napomáháme umocňovat jeho zážitek. Respektujeme individuální tempo a věk dítěte.
Snažíme se, aby děti měly čas dokončit započatou činnost a vhodnou motivací probudit v dětech zájem.
Všechny činnosti obsahují prvky hry a tvořivosti. S dětmi pracujeme ve skupinkách, frontálně i individuálně.
Seznamujeme děti s digitální technikou, využíváme výukové programy za účelem rozvoje komunikativních dovedností a celkového psychického rozvoje.
Snažíme se, aby děti trávily co nejvíce času venku, neboť vesnické prostředí má k tomu všechny podmínky. Děti se tak naučí získávat vztah k přírodě a ke svému okolí.
Rodičům mimořádně talentovaných dětí doporučujeme jejich další rozvíjení v dalších institucích.
Věnujeme se i dětem z málo podnětného prostředí, dětem s oslabeným rodinným zázemím, u kterých jde především o pomoc při vyrovnání rozdílů a zlepšování jejich životních a vzdělávacích šancí a to formou, pozitivní motivací, volbou vhodných vzdělávacích metod a prostředků.
Pro děti cizinců využíváme komunikační kartičky, obrázkový materiál potřebný k rozvoji řeči a porozumění.
Velkou péči věnujeme spolupráci s rodinou. Máme vypracovaný celoroční plán akcí pro děti a rodiče, informujeme rodiče (formou informativní nástěnky o výchovně vzdělávacím
programu školy), snažíme se probudit v rodičích zájem o vymýšlení a pořádání akcí dětem pro radost.
Vzdělávání dětí realizujeme prostřednictvím TVP, který je zpracován v návaznost na ŠVP.