Školní vzdělávací program   

  ,, Tajemství přírody ,, 

Je to vlastní program mateřské školy zohledňující její podmínky.  ŠVP je zaměřen na poznávání přírody v nejbližším okolí v průběhu jednotlivých ročních období a s tím souvisejících tradic a zvyků. Vede děti k ekologickému   myšlení a jednání na základě vlastních prožitků a zkušeností.

Jako vesnická mateřská škola respektujeme přirozený způsob života na vesnici a jeho tradice a zvyky. Děti mají dostatek možností pobytu venku, mají blíž  k přírodě, zvířatům, a proto jsme náš ŠVP zaměřili na poznávání přírody, ochraně přírody a životního prostředí s  prvky ekologie.

Smyslem ŠVP je, aby si děti vytvořily pozitivní vztah k prostředí, ve kterém vyrůstají, uvědomily si propojenost mezi lidmi a přírodou.  

 Má v dětech rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou a její ochranou. Vědět, jak se k přírodě chovat. Neubližovat, ale pomáhat. Každoroční pobyt v přírodě bude pro děti opakováním získaných poznatků o přírodě.

Naší snahou je vytvářet partnerské vztahy mezi školou a rodinou založené na vzájemné důvěře, toleranci a otevřenosti vedoucí k šťastnému a spokojenému dítěti.  Snažíme se zprostředkovávat a naučit děti základní schopnosti, dovednosti a pravidla důležitá pro celý další život, cestou přirozené výchovy v prostředí skupiny vrstevníků. Rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí a tvořivost dětí, vnímat a přijímat základní hodnoty, spolupracovat.      

Chceme, aby si děti do MŠ chodily rády hrát, poznávat nové věci, nové kamarády a činnosti, aby rozvíjely své dovednosti a zručnosti, získávaly správné návyky chování, hygieny a sebeobsluhy.  Veškeré snažení všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby zde bylo dítě maximálně šťastné a spokojené. Dítě, které chodí do MŠ rádo a v neposlední řadě spokojený rodič. 

Náš úkol je podporovat soc. klima ve třídě, kamarádství všech dětí, ohleduplnost, soucítění a možnost seberealizace.          

Jelikož naší MŠ navštěvují i děti cizinců a děti ze sociálně slabých rodin, mají děti možnost poznat i odlišnost života jiných kultur.   

Chceme vtáhnout rodiče do dění v mateřské škole. Chceme, aby se škola stala otevřenou všem. 

Školní vzdělávací program umožňuje pedagogům uskutečňovat své vlastní nápady a čerpat i ze zkušeností dětí.        

I kdyby !!!! se děti v mateřské škole nic nenaučily, tak skutečnost, že fungují dohromady, dokážou se domluvit, pozdravit, oslovit, pochválit i pokárat,  pomoci i  pohladit, ustoupit, nám dává odpověď, že ta doba nebyla promarněná.     

 

 

Cíle vzdělávacího programu – aneb čeho chceme dosáhnout

 

  • Rozšířit si stávající znalosti o přírodě živé i neživé.
  • Uvědomit si důležitost přírody pro život člověka a člověka pro existenci přírody.
  • Vědět jak se v přírodě chovat.
  • Poznávat okolí mateřské školy i různá jiná místa.
  • Zapojit děti do běžných činností, při kterých si vytvoří základní ekologické návyky.
  • Umožnit dětem aktivně se podílet na zlepšení životního prostředí, pořádku, třídit odpad a chránit vše živé.
  • Pobytem v přírodě si zopakovat získané poznatky o přírodě.
  • Podílet se na upevňování tradic a zvyků.
  • Rozvíjet u dětí samostatnost a podporovat vznik pozitivního vztahu k sobě, vrstevníkům a ostatním lidem.
  • Vnímat a přijímat základní hodnoty.
  • Rozvíjet intelekt i osobnost každého dítěte.
  • Podporovat vzájemnou spolupráci a domluvu dětí.
  • Podporovat fyzickou a tělesnou zdatnost dětí – Se Sokolem do života.
  • Vést ke zdravému životnímu stylu, k vlastnímu zdraví
  • Hrou, činnostmi a prostřednictvím přímých zážitků a prožitkového učení rozvíjet gramotnosti dětí (čtenářská, matematická, digitální).
  • Dát rodičům možnost zapojit se tvořivě do dění v mateřské škole.

 

Způsoby a prostředky k naplňování cílů

 

Poznávat (místo a prostředí ve kterém žijeme),  pozorovat (rozmanitost přírody), osvojovat si (pravidla, poznatky a dovednosti), vytvořit si povědomí (o významu životního prostředí pro člověka a života jako takového), probudit (touhu po objevování a vzdělávání), spolupracovat (s ostatními)

  • Učení hrou, nápodobou, zkušeností a prožitkem, praktickou zkušeností, spoluprací a sociálním kontaktem, napodobováním vzoru, záměrně řízené a spontánní.
  • Pozorování a výlety do přírody, všímat si změn v přírodě.    
  • Vnímat přírodu všemi smysly.
  • Praktické činnosti, pokusy, experimenty.  
  • Využívat nové technologie v oblasti digitální technologie.
  • Stanovit si pravidla chování a soužití v MŠ a snažit se je dodržovat.
  • Navzájem si pomáhat, vzájemně spolupracovat, spolurozhodovat, hodnotit.
  • Učit se starat o vše, co nás obklopuje, o naše prostředí i hračky.
  • Možnost volby činností a her.
  • Čtení příběhů k daným tématům.
  • Využití poznatků z DVPP.
  • Třídění odpadu.
  • Týdenní pobyt dětí v přírodním prostředí.
  • Pravidelný každodenní pobyt venku.
  • Pohybové aktivity Se Sokolem do života.
  • Zařazování potravin zdravé výživy, dostatek čerstvé zeleniny a ovoce.
  • Upevňování hygienických návyků.
  • Pozvat rodiče i v průběhu dne, aby se zapojili do výchovně vzdělávací činnosti.
  • Vypracovaný plán akcí pro děti a rodiče, společné výlety, oslavy a události, při  kterých mohou děti společně s rodiči prožít mnoho zajímavých zážitků.

 

Vzdělávací strategie

 

 Ve výchovné práci se zaměřujeme na uskutečňování vzdělávání ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v mateřské škole vyskytnou vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. 

Jsou uplatňovány všechny základní organizační formy: skupinová, individuální a hromadná.

Mezi oblíbené formy naplňující záměry vzdělávání patří nadstandardní aktivity – společné akce dětí a rodičů, výlety, návštěvy divadla, kina, veřejná vystoupení, slavnosti a události, pobyt v přírodním prostředí, využívání infrasauny v MŠ, které organizujeme v průběhu celého roku.

Naše výchovně vzdělávací činnosti jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, vycházej z jeho individuální volby, zvídavosti a potřeby stále něco objevovat, proto je pro nás velmi důležité prožitkové učení.

Praktickými ukázkami učíme dítě vnímat spojitosti a tím napomáháme umocňovat jeho zážitek. Respektujeme individuální tempo a věk dítěte.

Snažíme se, aby děti měly čas dokončit započatou činnost a vhodnou motivací probudit v dětech zájem.

Všechny činnosti obsahují prvky hry a tvořivosti. S dětmi pracujeme ve skupinkách, frontálně i individuálně. 

Seznamujeme děti s digitální technikou, využíváme výukové programy za účelem rozvoje komunikativních dovedností a celkového psychického rozvoje.

Zajistit, aby vzdělávání probíhalo přirozenou a dětem blízkou formou hry a činnosti. Snažíme se, aby děti trávily co nejvíce času venku, neboť vesnické prostředí má k tomu všechny podmínky. Děti se tak naučí získávat vztah k přírodě a ke svému okolí.